onsdag 15. juli 2015

Forsyningssikkerhet for fremtiden

 

I et moderne samfunn er brudd i energiforsyningen kritisk. Energiforsyningen skal ikke være borte lenge før vi merker det godt, og hvis elektrisiteten er borte lenge så får det store konsekvenser for nesten alt i samfunnet vårt, alt fra sykehjem og skoler til sanntidssystemet på bussen. Det er derfor viktig å sikre forsyningssikkerheten også for framtiden.

Norge er ikke en isolert del av verden. For Midt-Norge er utenlandsforbindelsen til Sverige viktig. Flere strømkabler til utlandet gjør Norge mer integrert med det europeiske strømnettet og gjør det mulig å eksportere fornybar kraft fra Norge, noe som både er miljømessig og økonomisk gunstig. Norge, som i så stor grad er avhengig av vannkraft er sårbart i tørrår, og det er derfor viktig for vår egen forsyningssikkerhet å ha mulighet til å importere kraft fra våre naboland de årene vi ikke produserer nok selv. De nye kablene til Tyskland og Storbritannia er viktige for mer fornybar kraftutveksling mellom norsk vannkraft og sol og vind fa Europa. Prosjekter med utenlandskabler viser at disse må planlegges allerede 10 år i forkant. Vi kan derfor ikke vente til dagens prosjekter er fullført før vi starter å planlegge nye forbindelser.

Monopolet den rødgrønne regjeringen gav Statnett på utenlandskabler i 2013 må også oppheves. Slik det er nå må alle utbyggingsalternativ komme fra Statnett. I tillegg kommer offentlige utspill og faglige innlegg fra nettopp Statnett. Dette fører til en lukket debatt, det bremser framdriften og det vil også kunne ramme lønnsomheten.

Omkring 15% av norsk oljeproduksjon og 1 % av norsk gassproduksjon går til innenlands forbruk. Olje og gass har ikke en like kritisk samfunnsfunksjon for Norge som elektrisitet har. Norsk gass er derimot svært viktig for europeisk gassforsyning og Norge anses som en sikker og stabil leverandør på grunn av den høye regulariteten (99,6%) og fleksibiliteten i det norske transportsystemet til Storbritannia og kontinentet. Norge bidrar derfor med å styrke forsyningssikkerheten i resten av Europa. Det er viktig at Norge bidrar til europeisk forsyningssikkerhet også i årene framover. Norsk gass kan også bidra til å fjerne kullkraftverk som er mye mer forurensende enn gasskraft.

For å sikre forsyningssikkerhet i en framtid som må være mer fornybar må vi oppheve monopolet på utenlandskabler og planlegge nye kabler. Vi må også fortsette å eksportere gass til Europa for å sikre forsyningssikkerhet og gjøre vårt for å redusere utslipp også hos våre naboer.

(Skrevet av Ellen Smenes, min kollega i Kristelig Folkepartis Ungdom)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar